Aandrijfas 4x4

De technische kant van de L300 4WD.
Plaats reactie
Hetgroenemonster
Berichten: 19
Lid geworden op: ma mei 18, 2020 6:31 pm
Bus(sen)/project(en): L300 4x4
Suzuki Samurai

Aandrijfas 4x4

Bericht door Hetgroenemonster »

Op de aandrijfas van de tussenbak naar de vooras zit speling op het kruisstuk. Inmiddels heb ik de ervaring dat het eea behoorlijk vast zit en de combinatie zin/ tijd voor APK maakt de voorkeur aan laten doen.

Ik was in de veronderstelling dat t voor de APK geen speling mag hebben, ook al gebruik je m op de weg niet?

Enig idee wat zo iets mag kosten en tips in de regio Zuid-Holland of Utrecht? Of is het makkelijker om er een andere gebruikte as onder te zetten?

En oja, er zitten nu automatische vrijloopnaven op. Nog niet gekeken of ze ook vrij komen maar heb er het liefst handmatige op. Is dat redelijk universeel of specifiek L300/ Mitsubishi?

Gebruikersavatar
Dreckneck
Berichten: 67
Lid geworden op: zo mei 10, 2020 9:18 am
Woonplaats/regio: Borculo
Bus(sen)/project(en): L300 4wd 2,5 td camper project

Re: Aandrijfas 4x4

Bericht door Dreckneck »

Aandrijfas voor as is geen apk punt. Geen vaste aandrijving. Anders er onder weg halen voor apk.

Ik heb alles besteld via euro4x4parts. Naven en kruisjes. Maar ook dat duurt even tegenwoordig.

Wel is het mogelijk daar korting te krijgen op de bestelling.
L300 4wd 2,5 td camper project.

Hetgroenemonster
Berichten: 19
Lid geworden op: ma mei 18, 2020 6:31 pm
Bus(sen)/project(en): L300 4x4
Suzuki Samurai

Re: Aandrijfas 4x4

Bericht door Hetgroenemonster »

Top dat scheelt weer. Kan je de as er zo onder vandaan halen zonder dat de tussenbak leeg loopt? Heb nog niet heel hard gekeken :lol:

Gebruikersavatar
Dreckneck
Berichten: 67
Lid geworden op: zo mei 10, 2020 9:18 am
Woonplaats/regio: Borculo
Bus(sen)/project(en): L300 4wd 2,5 td camper project

Re: Aandrijfas 4x4

Bericht door Dreckneck »

Zeker. Uitgaande as blijft zitten.
L300 4wd 2,5 td camper project.

Hetgroenemonster
Berichten: 19
Lid geworden op: ma mei 18, 2020 6:31 pm
Bus(sen)/project(en): L300 4x4
Suzuki Samurai

Re: Aandrijfas 4x4

Bericht door Hetgroenemonster »

Dank, ga zo eens even kijken.

Onderdelen duren inderdaad lang de laatste tijd. Moest laatst ook twee weken wachten op spullen van autodoc...

Gebruikersavatar
Wombat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo mei 10, 2020 11:41 pm
Homepage: https://www.instagram.com/wombat4x4/?hl=en
Bus(sen)/project(en): 1996 4WD L300 2.4 l kwb Campervan "De Wombat"
1999 2WD L300 2.4 l lwb bestelbus
1998 4WD L300 2.4 l kwb opknapper

Re: Aandrijfas 4x4

Bericht door Wombat »

Als je de aandrijfas uit de tussenbak trekt loopt die direkt leeg.

Er zijn wel soort van toeters te koop die je in nood er in kan schuiven. Geen idee of dat ook echt blijft zitten. Ik denk dat je het even moet vastzetten met een ijzerdraadje. Als de maat net te groot is verspeel je de keerring.

De achterste slip yoke heb ik er wel eens uitgetrokken toen ik de keerring onderweg moest vervangen. Ik had geen zin om de hele transfer case leeg te laten lopen dus heb de kont op een hoge berm geparkeerd. De olie bleef er netjes in.

De voorste output shaft zit een stuk lager, dus deze truuk gaat daar niet voor op. Of je moet de bus even op de rechter zijkant leggen 😄

De automaat heeft achter geen slip yoke maar een vaste flens. Als je het zo mag noemen.
Go-anywhere camper

Plaats reactie