masterpomp koppeling vervangen

Technische vragen en antwoorden die voor iedereen van toepassing zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JensVG
Berichten: 55
Lid geworden op: zo mei 10, 2020 9:31 am
Woonplaats/regio: Kalmthout BE
Bus(sen)/project(en): - L300 4WD 2.5TD KWB '96
- L300 2WD 2.4D KWB '86
- Delica 4WD 2.5TD KWB sloopbus

masterpomp koppeling vervangen

Bericht door JensVG »

Aangezien ik de laatste tijd slechter/dieper/moeilijker kon ontkoppelen, en dus ook moeilijker kon schakelen. Was de oorzaak van mijn probleem een slechte master koppelingspomp.

Het partnummer is MB55514 en is nog voldoende beschikbaar in goede aftermarket.
Ik heb hem gewoon kunnen bestellen bij de lokale autoshop, de volgende dag af te halen voor €22 incl. BTW.

Het was een vervelend klusje, ik probeer het even uit te leggen hoe deze te vervangen.

Beginnen doen we met het demonteren van het instrumentenbord (de tellers dus):
- achter het kapje van de koppelings- en remolie zie je een kruisschroefje zitten, die moet er uit
- achter het frontje van de 4-pinkersschakelaar en de achterruitwisserschakelaar zit ook een kruisschroefje, dat frontje friemel je er af met een platte schroevendraaier.
De bekabeling van deze schakelaars zijn net te kort om goed te kunnen schroeven, dus de stekkers even losklikken. Je kan deze later niet omwisselen, dus dat is een meevaller.
- net boven je tellers, aan de onderkant van het paneel zie je nog 2 kruisschroeven zitten, die moeten er ook uit
- nu is dit paneel los en kan je het er af 'trekken'
- zoek nu dat ene van de 4 metalen clipjes dat is weg gevlogen met dat paneel iets te brut los te trekken.
- trek een pintje open, en geef de zoektocht op. Later bij montage vind je het wel weer terug.

- nu kijk je recht op de bevestiging van de tellers, dat zijn 4 kruisschroefjes (1 in elke 'hoek') die er ook uit moeten
- uiteraard kan je de tellers nog niet wegnemen, die zit namelijk nog vast met de te korte km-kabel. Die dien je los te klikken
- als je de km-kabel hebt los geklikt, kan je de 3 grote stekkers zien aan de achterkant. Daarvan trek je de meest linkse los (de witte)
Kut, had ik deze maar moeten aanduiden hoe deze er op zat, geen nood, deze kan er maar op 1 manier terug op...
- nu kan je je tellers rechts naast je stuur laten hangen.
- de laatste slokjes drinken van je pint, en kijken naar hoe ver je de bus al gesloopt hebt. Komt goed!

Dan begint het demonteren van de pomp zelf:
- nu moet je, op een onnatuurlijke wijze, half op je rug/zij gaan liggen aan je pedalen. Zo lig je wel vaker te werken onder het dashboard
- als je naar boven kijkt langs je gaspedaal zie je je masterpomp zitten
- het gaffeltje waarmee de plunjer vastzit aan het pedaalmechanisme kan je al losmaken. Hiervoor moet het splitpennetje los en kan de pin er uit.
Shit, een kramp. Even recht komen uit die bus.
- terug gaan liggen bij de pedalen
- je kan zien dat de pomp is bevestigd met 2 bouten, waarvan de kop naar voor is gericht (sleutel 12mm). Die moeten er uit.
- de onderste is nog gemakkelijk
- de bovenste bout is geknoei, godv*r! Wat doet dat zwarte elektrisch bakje zo dicht bij die bovenste bout, weg ermee!! (1 kruischroefje dat met een lange schroevendraaier los kan)
- Kramp 2 is ondertussen al bezig, even terug recht. Die ene vinger voelt wel wat vochtig aan nu. Je weet niet hoe, maar toch een goede snede in de middelvinger door in die veel te kleine plaats tegen de scherpe hoekjes en kantjes aan te wrijven.
- ok, terug naar de pedalen. Je probeert nu een iets andere houding. Wat steekt er nu weer in mijn rug?! Heerlijk, dat weg gevlogen clipje hebben we terug gevonden!
- je kan nu beter aan het bovenste boutje dat je met veel moeite los kan halen.
- Wat is dat nu, geen plaats om die bout er uit te halen, hij komt tegen de voorkant van de bus... grrrr

Vloekend begin je te zien dat je de pedalenbox had moeten los schroeven.
- onderaan net achter de stuurkolom zie je 2 moeren zitten die je verwijderd. Dop 12mm.
- als je nu terug gaat staan naast de bus en kijk je naar het gat waar de tellers zaten, zie je bovenaan nog net het kanaal van de verwarming
- net daarachter zitten nog 2 boutjes (12mm) die je los dient te zetten (niet volledig los draaien!!!)
- Als het goed is kan je nu de volledige pedalenbox naar je toe trekken dat hij onderaan volledig los komt
- die speling is net genoeg om ook dat laatste- k*tboutje van de masterpomp volledig te verwijderen.

Vloeistofleidingen loskoppelen:
- eerst een nieuw pintje, we hebben ondertussen al hard gewerkt, en die ene vinger wil nog niet stoppen met lekken.
- ok, nu klemmen we de leiding, die van het reservoir naar de pomp gaat, dicht. Ik heb dat gedaan met een kleine Vise-Grip.
- je kan, door het gat van de tellers, net aan het klemmetje waar de darm vasthangt aan de pomp. Het doet even pijn, maar we zijn echte mannen!
- darm er af trekken!
- de drukleiding naar de slave-pomp zal je moeten losdraaien. Sleutel 10mm, of nog beter, een open ringsleutel
Terug gaan liggen in die krampachtige houding bij de pedalen. Het is daar al goed vettig van dat restje DOT4 dat nog de darm zat.
- langs daar dan maar die drukleiding los zetten. Als die los zit, proberen er bij te komen met de vingers om het zo verder los te schroeven. Gaat niet.
- langs het gat van de tellers eens proberen of je er langs daar bij kan met je vingers. Gaat niet.
KAK, in je professionele handelingen heb je per ongeluk de Vise-Grip los geklikt. Dat laatste DOT4 van het reservoir was nu ook in de vrije wereld terecht gekomen...
- eerst de DOT4 even opkuisen en dan verder langs onder proberen in een andere houding, waardoor je er net geraakt met je vingers. Na 4 toertjes draaien gaat het stroever, terug de sleutel er op.
- YES, alles los. je bent opgelucht, zo opgelucht dat je iets te enthousiast die masterpomp er uit trekt dat je nog net blijft hangen aan dat ene scherpe kantje waardoor je een flinke schram in je arm hebt.

Wat je nu in je smerige handen hebt vol met DOT4, bloed, hondenharen van de vorige eigenaar en stof van de voorbije 25 jaar is een slecht werkende master koppelingspomp. Die je dan ook al te graag in de vuilbak flikkert!

Na de nieuwe pomp goed te hebben bekeken, moet je toch dat gaffeltje overzetten van je oude pomp. Even terug opvissen in de vuilbak.


Montage is hetzelfde, maar dan andersom.

Jens
Offroad taxi
Oldtimertje
Sloper

Gebruikersavatar
Lex_Michsubishi
Berichten: 51
Lid geworden op: zo mei 10, 2020 10:40 am
Woonplaats/regio: Limburg, NL
Homepage: https://youtu.be/iDGIeqPWlA8
Bus(sen)/project(en): 1987 L300 4WD 2.0 Benzine (KWB)

Re: masterpomp koppeling vervangen

Bericht door Lex_Michsubishi »

Goed dagboek, vooral dat terug opvissen uit de bak is herkenbaar. Was zoiets niet te reviseren?
1987 Mistubishi L300 4WD 2.0 KWB Benzine (werkpaard), 1996 Daihatsu Hijet 1000 Van (werkpony), 1975 Datsun 120Y (sierpaard)

Gebruikersavatar
JensVG
Berichten: 55
Lid geworden op: zo mei 10, 2020 9:31 am
Woonplaats/regio: Kalmthout BE
Bus(sen)/project(en): - L300 4WD 2.5TD KWB '96
- L300 2WD 2.4D KWB '86
- Delica 4WD 2.5TD KWB sloopbus

Re: masterpomp koppeling vervangen

Bericht door JensVG »

Voor die prijs van een nieuwe ga ik niet reviseren... ;)
Offroad taxi
Oldtimertje
Sloper

Gebruikersavatar
Wombat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo mei 10, 2020 11:41 pm
Homepage: https://www.instagram.com/wombat4x4/?hl=en
Bus(sen)/project(en): 1996 4WD L300 2.4 l kwb Campervan "De Wombat"
1999 2WD L300 2.4 l lwb bestelbus
1998 4WD L300 2.4 l kwb opknapper

Re: masterpomp koppeling vervangen

Bericht door Wombat »

Erg vermakelijk te lezen, Jens.
Totdat ik er zelf aan moet geloven, want ik heb 15 jaar geleden al gezien dat mijn master cilinder van de koppeling af en toe zweet. Roest in de bodem destijds weggewerkt.

En nooit schakelproblemen gehad, maar dat zit er vast ooit aan te komen.

Ik zou nu al moeten beginnen met yoga 🤣.
De master van de remmen is ook zoiets.

Hopelijk ben je voorlopig af van het gewriemel achter het dashboard.
Go-anywhere camper

Plaats reactie