Vervangen motorsteunen

Technische vragen en antwoorden die voor iedereen van toepassing zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
1989frankia2.5D
Berichten: 42
Lid geworden op: ma mei 04, 2020 8:00 pm
Woonplaats/regio: regio Nijmegen
Bus(sen)/project(en): L300 Frankia 2.5D (1989, model tot 1988)

Vervangen motorsteunen

Bericht door 1989frankia2.5D »

Zo'n beetje alle rubbers van mijn L300 zijn door droogtescheurtjes aangetast, en de motorsteunen zijn geen uitzondering. Ik ben dus van plan deze te vervangen.

Hoe moet ik dit aanpakken? Wat zijn uw adviezen?

Gebruikersavatar
Dreckneck
Berichten: 67
Lid geworden op: zo mei 10, 2020 9:18 am
Woonplaats/regio: Borculo
Bus(sen)/project(en): L300 4wd 2,5 td camper project

Re: Vervangen motorsteunen

Bericht door Dreckneck »

Geen idee. Zal vast in het handboek staan. Normaal hang je een blok op van boven met een speciale steun of voor de knooiers met een krik van onder, levens gevaarlijk hahaha.

Zal maandag eens kijken hoe het er van boven uit ziet. Nooit op gelet waar je kunt hijsen of steunen.
L300 4wd 2,5 td camper project.

Gebruikersavatar
Lex_Michsubishi
Berichten: 51
Lid geworden op: zo mei 10, 2020 10:40 am
Woonplaats/regio: Limburg, NL
Homepage: https://youtu.be/iDGIeqPWlA8
Bus(sen)/project(en): 1987 L300 4WD 2.0 Benzine (KWB)

Re: Vervangen motorsteunen

Bericht door Lex_Michsubishi »

Volgens de boekjes: auto opkrikken, op 2 (maar liever 4) assteunen zetten, dan met de krik het blok een centimeter (of 2) omhoog duwen (gebruik een goed passend stukje hout voor de verdeling van de kracht van de krik), één voor één de steunen vervangen.

In de praktijk (als het met lasmoeren ín de koker bevestigd zit): lasmoeren in de dichte koker breken af, ergernis ergernis ergernis.

Zorg ervoor dat je duidelijk hebt of de schroefdraad die in de kokers steekt niet te rot is. Is dat het geval, WD40 ohne ende. En Zorg voor een plan B.

Voorbeeld van een plan B: kop van de moer afslijpen met de Dremel, koker op de kopse kant open slijpen, de moer/bout combi eruit vissen, dan een nieuwe bout met carrosseriering om zijn nek door het gat mikken (zeg maar "andersom" tov de oude situatie), moer met borgring aan de buitenkant erop draaien terwijl je door het gat met een ringsleutel de bout tegenhoudt.

-edit- Ik heb het even opgezocht in het werkplaatshandboek, begint op pagina 32-1

-edit2- oh ja, jij hebt de oude versie L300... Nou weet ik niet precies hoe die verschilt van de versies die ik in mijn handboek heb... Mijn handboek is van de L300 versie 2, 1986-1994, die van jou is een versie eerder...
1987 Mistubishi L300 4WD 2.0 KWB Benzine (werkpaard), 1996 Daihatsu Hijet 1000 Van (werkpony), 1975 Datsun 120Y (sierpaard)

Plaats reactie