Ik heb al verscheidene keren gezien dat sommigen een beetje huiverig zijn om zelf de remklauwen te reviseren, en daarom maar duur een nieuwe remklauw kopen.
Dus hierbij maar even een paar "ploaties" met wat tekst en uitleg over de revisie, hiermee bespaar je al snel zo'n 150 euro op een nieuw exemplaar.
Deze uitleg is niet over een l300 remklauw maar de basis is het zelfde.
Benodigde materialen:
- je oude remklauw
- een revisiesetje
- rempasta/remvet
Om te beginnen de gedemonteerde remklauw in de bankschroef, eerst maar even beginnen met de bagger eraf te krabben met de staalborstel.
Het zuigertje moet eruit... daar zijn vele methodes voor maar ik werk graag met perslucht.
Eerst even de ontluchtingnippel losdraaien zodat je alle restanten remvloeistof er gecontroleerd uit kunt blazen (geeft anders een hoop gesputter, dat spul wil je niet in je ogen krijgen), dan de nippel weer dicht.
Een stuk hout in de klauw plaatsen (om te voorkomen dat de zuiger als een ongeleid projectiel door je sleutelhok vliegt) en dan met perslucht de zuiger eruit blazen.
... en plop, daar is ie.
Vervolgens kan de stofhoes er ook af, deze zit geklemd met een metalen veerring... even zoeken in de buitenste plooi, als je hem gevonden hebt wip je hem er zo uit met een kleine schroevendraaier.
In de cilinder zie je dan de echte afdichtingsring, deze zit niet vast en kun je met datzelfde schroevendraaiertje er zo uitwippen.
De glijbussen waarmee de klauw op je as gemonteerd zit kunnen er ook uit, samen met de rubbers die daar bij horen.
In dit geval betreft het een Rocky die maar 1 glijbus heeft, maar bij b.v. een Suzuki zul je de beide bussen dus moeten doen...
Als het goed is gegaan heb je dit nu op je werkbank liggen:
De inhoud van het revisiesetje (voor beide remklauwen):
De rubberen delen en de veerring zijn voor eenmalig gebruik en zitten in elk revisiesetje, zuigers en geleidebussen moet je meestal apart bestellen als de oude exemplaren niet meer bruikbaar zijn door roestvorming.
De oude geleidebussen en zuiger zien er meestal schrikbarend en onbruikbaar uit na demontage:
... maar na een beetje remmenreiniger en polijsten met schuurpapier (korrel 1200) zijn ze weer als nieuw:
Als er echter roestputjes in zitten dan zul je de zuiger ook moeten vervangen...
Ook het inwendige van de remklauw moet goed schoon gemaakt worden, ook de groeven waar de keerring en de stofhoes in valt moeten goed schoon zijn.
Controleer de cilinderwand op roestputjes (indien aanwezig de klauw direct bij het oudijzer deponeren), een beetje roestvorming bij de rand waarin de stofhoes zit kun je wel wegschuren.
Als alles goed schoon is de cilinder even invetten met rempasta en de nieuwe keerring kan geplaatst worden.
Daarna kan de nieuwe stofhoes ook geplaatst en vastgezet worden.
Smeer vervolgens de binnenkant van de stofhoes ook even goed in met rempasta.
Daarna kan het gepuzzel beginnen, de zuiger moet weer op z'n plaats.
De zuiger ook nog even invetten met de rempasta, en dan is het zaak om de stofhoes zonder te beschadigen om de zuiger heen te krijgen en de zuiger in de cilinder te drukken... is even een beetje geklooi maar het past allemaal precies.
Nu de geleidebus nog... eerst maar even een schuurpapiertje door het oog om de roest eruit te halen:
Vet in het oog, rubber erin, vet in het rubber...
... en de geleidebus er weer in.
Het schroefdraad van de remslang en de ontluchtingsnippel ook gelijk maar even van wat rempasta voorzien, dan roesten ze niet meer zo snel vast.
(en controleer de remslang ook op scheurtjes, als deze aanwezig zijn gelijk een nieuwe slang plaatsen)
... en dan is je oude remklauw weer klaar voor gebruik.
Nog even weer op z'n oude locatie op de auto zetten, en dan de boel goed ontluchten.
Ik draai hiervoor de ontluchtingsnippel open en laat de zwaartekracht verder z'n werk doen, heb ik mooi even tijd voor een bak koffie.
Maar voor de haastigen onder ons zijn er ook nog wel wat andere mogelijkheden zoals easy bleed, druk op het rempotje, stampen op het pedaal + nippeltje los/vast op commando enz...
Succes voor diegenen die het nu ook aandurven.
Revisie remklauwen.
- Dreckneck
- Berichten: 67
- Lid geworden op: zo mei 10, 2020 9:18 am
- Woonplaats/regio: Borculo
- Bus(sen)/project(en): L300 4wd 2,5 td camper project
1 others liked this
Revisie remklauwen.
L300 4wd 2,5 td camper project.
- Lex_Michsubishi
- Berichten: 51
- Lid geworden op: zo mei 10, 2020 10:40 am
- Woonplaats/regio: Limburg, NL
- Homepage: https://youtu.be/iDGIeqPWlA8
- Bus(sen)/project(en): 1987 L300 4WD 2.0 Benzine (KWB)
Re: Revisie remklauwen.
Top stuk!
Als je je vriendin laat helpen met ontluchten, zeg haar dan duidelijk welk pedaal de rem is, ook al heeft ze al jaren haar rijbewijs. Het duurt even voor je dat door hebt...
Als je je vriendin laat helpen met ontluchten, zeg haar dan duidelijk welk pedaal de rem is, ook al heeft ze al jaren haar rijbewijs. Het duurt even voor je dat door hebt...
1987 Mistubishi L300 4WD 2.0 KWB Benzine (werkpaard), 1996 Daihatsu Hijet 1000 Van (werkpony), 1975 Datsun 120Y (sierpaard)
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: di mei 12, 2020 2:56 pm
- Bus(sen)/project(en): 1997 L300 2,4 TD
Re: Revisie remklauwen.
Dank je, wij gaan de klus ook uitvoeren leuke uitdaging en mooie beschrijving. Mooie klus om technische vaardigheden te ontwikkelen ook;) DIY
gr Yvo
gr Yvo
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: di mei 12, 2020 2:56 pm
- Bus(sen)/project(en): 1997 L300 2,4 TD
Re: Revisie remklauwen.
Welke revisieset is de beste.... is nogal wat keus...
- Dreckneck
- Berichten: 67
- Lid geworden op: zo mei 10, 2020 9:18 am
- Woonplaats/regio: Borculo
- Bus(sen)/project(en): L300 4wd 2,5 td camper project
Re: Revisie remklauwen.
Heb die van winparts gebruikt. Fabi volgensmij
L300 4wd 2,5 td camper project.
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: di mei 12, 2020 2:56 pm
- Bus(sen)/project(en): 1997 L300 2,4 TD
Re: Revisie remklauwen.
Okay bedankt haal via autodoc scheelt de helft,
- Lex_Michsubishi
- Berichten: 51
- Lid geworden op: zo mei 10, 2020 10:40 am
- Woonplaats/regio: Limburg, NL
- Homepage: https://youtu.be/iDGIeqPWlA8
- Bus(sen)/project(en): 1987 L300 4WD 2.0 Benzine (KWB)
Re: Revisie remklauwen.
Alleen zo jammer dat je bij Autodoc altijd alles moet terugsturen omdat ze niet sturen wat je hebt besteld. Voor mij geen Autodoc meer.
1987 Mistubishi L300 4WD 2.0 KWB Benzine (werkpaard), 1996 Daihatsu Hijet 1000 Van (werkpony), 1975 Datsun 120Y (sierpaard)