Vervangen van de krukaspoelie

Technische vragen en antwoorden die voor iedereen van toepassing zijn.
Plaats reactie
Kilian
Berichten: 3
Lid geworden op: ma mei 18, 2020 12:03 pm
Woonplaats/regio: 3rd rock from the sun
Homepage: https://gatogoesglobal.com/the-van/
Bus(sen)/project(en): L300 4x4 4D56

Vervangen van de krukaspoelie

Bericht door Kilian »

https://gatogoesglobal.com/field-repair ... pair-no-1/

Vervangen van de krukaspoelie
(bovenstaande link is de tekst in het engels, maar er zijn ook wat foto's toegevoegd)

Het verwijderen van de krukaspoelie is geen moeilijke klus, maar aangezien deze is gemonteerd met 170-190Nm, is er kracht en voldoende werkruimte nodig. Daarom moeten de ventilator en natuurlijk de v-snaren verwijderd worden. Merk op dat deze foto's zijn genomen vanaf een 4D56 diesel zonder airconditioning.

Gereedschap nodig:

Doppen 12, 14 en 19 mm, steeksleutels maat 10, 12 en 14 mm, momentsleutel, stuk rechte staaf (in mijn geval lijmklem) verfmarker.

Markeer voor de zekerheid de draairichting van de v-riem en ook de groefpositie. markeer de positie van de bout van de ventilatorkoppeling ten opzichte van de v-poelie, zodat u deze gemakkelijker opnieuw kunt monteren.

maak beide 12 mm bouten (scharnier en blokkeerbout) los die de stuurpomp spannen en maak de v-snaar los. Maak vervolgens de 14 mm bout onder de dynamo los, verwijder vervolgens de spanrol die boven de dynamo zit (2x 12 mm bout) en haak beide v-snaren los.

met alle v-snaren los achter de ventilator, is het tijd om de ventilator te verwijderen om toegang te krijgen tot de 19 mm bout van de krukaspoelie. Ik heb een stuk rechte staaf gebruikt om de rotatie van de ventilator te blokkeren. hierdoor is het mogelijk om de 10 mm bouten te verwijderen. Haak gewoon de rechte staaf achter een 10 mm kop en de ventilatoras en gebruik vervolgens aan de andere kant een 10 mm sleutel om een ​​bout los te maken.

En als de ventilator is verwijderd, zet je de versnellingsbak in de vierde versnelling, trekt de handrem aan en gebruik je misschien wat blokken. de pulley blokkeren met een geschikt gereedschap is nog beter. De 19 mm bout van de krukaspoelie is vastgedraaid tot 170-190 Nm, dus je hebt behoorlijk wat kracht nodig om hem los te maken: ik gebruik de momentsleutel ook om hem los te maken, ingesteld op de verwachte kracht (190 Nm) om te weten of ik niet teveel kracht uitoefen. De bout heeft normale schroefdraad, dus tegen de klok in om los te maken.

Gebruik bij het monteren een snufje vet op de krukas om toekomstige demontage te vergemakkelijken. Dit geldt ook voor alle boutschroefdraden: gebruik een klein beetje vet om corrosie te voorkomen. Overdrijf het niet bij het spannen van de v-snaren, ze kunnen ongeveer 12-14 mm worden ingedrukt. Draai bij de gewenste spanning eerst de blokkeerbout vast en vervolgens de scharnierbout. (voor zowel stuurpomp als dynamo).
om de stuurpomp te spannen: gebruik een hendel tussen pomp en beugel en draai de bovenste bout vast. Draai vervolgens de scharnierbout vast (onderste).
Laatst gewijzigd door Kilian op zo okt 04, 2020 11:28 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Hetgroenemonster
Berichten: 19
Lid geworden op: ma mei 18, 2020 6:31 pm
Bus(sen)/project(en): L300 4x4
Suzuki Samurai

Re: Vervangen van de krukaspoelie

Bericht door Hetgroenemonster »

Toevallig gisteren ook die van mij eraf gehaald vanwege een lekkende waterpomp.

Kleine tip die ik nog kan toevoegen; mocht de pulley vast zitten ondanks dat de bout eruit is, ga er niet met geweld op slaan om hem los te krijgen. Die van mij zat vast gerot aan de as. Er zitten 4 M8 draadgaten in de pulley, met 2 boutjes kan de de pulley van de as drukken.

Op de foto is het niet heel goed te zien, maar je drukt dan op de pulley van de buitenste tandriem:
Afbeelding

Plaats reactie