wielen (velgen, sets, ...)
- JensVG
- Berichten: 55
- Lid geworden op: zo mei 10, 2020 9:31 am
- Woonplaats/regio: Kalmthout BE
- Bus(sen)/project(en): - L300 4WD 2.5TD KWB '96
- L300 2WD 2.4D KWB '86
- Delica 4WD 2.5TD KWB sloopbus
wielen (velgen, sets, ...)
Ik heb nog enkele wielen die weg mogen:
Originele 15" 4WD velgen, eventueel met de AT-banden van op de foto, in de juiste maat (215/75R15)
Deze set gebruik ik om naar de keuring te rijden.
Velgen: +-€100
incl. banden: +-€160
Voorts heb ik nog 15" velgen liggen, geen idee van welke 4x4 ze komen. Wel de juiste steek (6x139.6)
Er liggen nu banden op (andere als op de foto), maar die zouden eigenlijk vervangen moeten worden (droogtescheurtjes).
Deze set zit onder de sloopbus.
velgen: €80
incl. banden: €100
Dan als laatste heb ik mijn set te koop die nu op mijn bus staan.
Velgen zijn echte AEZ Namib, 16". Zijn nu in het satijnzwart gespoten.
Banden zijn Cooper Discoverer STT PRO 235/85R16 (of in inch: 31.75-9.25) MT, 2 jaar oud, prima staat dus!
Prijs overeen te komen.
Jens
Originele 15" 4WD velgen, eventueel met de AT-banden van op de foto, in de juiste maat (215/75R15)
Deze set gebruik ik om naar de keuring te rijden.
Velgen: +-€100
incl. banden: +-€160
Voorts heb ik nog 15" velgen liggen, geen idee van welke 4x4 ze komen. Wel de juiste steek (6x139.6)
Er liggen nu banden op (andere als op de foto), maar die zouden eigenlijk vervangen moeten worden (droogtescheurtjes).
Deze set zit onder de sloopbus.
velgen: €80
incl. banden: €100
Dan als laatste heb ik mijn set te koop die nu op mijn bus staan.
Velgen zijn echte AEZ Namib, 16". Zijn nu in het satijnzwart gespoten.
Banden zijn Cooper Discoverer STT PRO 235/85R16 (of in inch: 31.75-9.25) MT, 2 jaar oud, prima staat dus!
Prijs overeen te komen.
Jens
Laatst gewijzigd door JensVG op wo mei 20, 2020 8:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Offroad taxi
Oldtimertje
Sloper
Oldtimertje
Sloper
- 1989frankia2.5D
- Berichten: 42
- Lid geworden op: ma mei 04, 2020 8:00 pm
- Woonplaats/regio: regio Nijmegen
- Bus(sen)/project(en): L300 Frankia 2.5D (1989, model tot 1988)
Re: wielen (velgen, sets, ...)
Zou ziets via spoorverbreder (met conversie van 5-6 gaten) werken onder mijn RWD?
Heb enorm brede wielkassen achter (dubbellucht zou zelfs nog wel passen )
- Lex_Michsubishi
- Berichten: 51
- Lid geworden op: zo mei 10, 2020 10:40 am
- Woonplaats/regio: Limburg, NL
- Homepage: https://youtu.be/iDGIeqPWlA8
- Bus(sen)/project(en): 1987 L300 4WD 2.0 Benzine (KWB)
Re: wielen (velgen, sets, ...)
Ik zou het niet riskeren, dat gaat een keer mis... Als je zo'n specifieke verbreder überhaupt al zou kunnen vinden. En dan als er iets mis mee gaat krijg je de verzekering over je heen...1989frankia2.5D schreef: ↑wo mei 20, 2020 8:16 am[...]
Zou ziets via spoorverbreder (met conversie van 5-6 gaten) werken onder mijn RWD?
Heb enorm brede wielkassen achter (dubbellucht zou zelfs nog wel passen )
Hoe ga je dan naar de keuring trouwens Jens?
1987 Mistubishi L300 4WD 2.0 KWB Benzine (werkpaard), 1996 Daihatsu Hijet 1000 Van (werkpony), 1975 Datsun 120Y (sierpaard)
- JensVG
- Berichten: 55
- Lid geworden op: zo mei 10, 2020 9:31 am
- Woonplaats/regio: Kalmthout BE
- Bus(sen)/project(en): - L300 4WD 2.5TD KWB '96
- L300 2WD 2.4D KWB '86
- Delica 4WD 2.5TD KWB sloopbus
Re: wielen (velgen, sets, ...)
het is te zien welke verkocht geraakt, 1 van de 3 mag weg, de andere 2 houd ik dan bij als 'goede set' en keuring set'
Offroad taxi
Oldtimertje
Sloper
Oldtimertje
Sloper
- 1989frankia2.5D
- Berichten: 42
- Lid geworden op: ma mei 04, 2020 8:00 pm
- Woonplaats/regio: regio Nijmegen
- Bus(sen)/project(en): L300 Frankia 2.5D (1989, model tot 1988)
Re: wielen (velgen, sets, ...)
"What could possibly go wrong?Lex_Michsubishi schreef: ↑wo mei 20, 2020 2:22 pmIk zou het niet riskeren, dat gaat een keer mis... Als je zo'n specifieke verbreder überhaupt al zou kunnen vinden.1989frankia2.5D schreef: ↑wo mei 20, 2020 8:16 am[...]
Zou ziets via spoorverbreder (met conversie van 5-6 gaten) werken onder mijn RWD?
Heb enorm brede wielkassen achter (dubbellucht zou zelfs nog wel passen )
Het zou kunnen dat je gelijk hebt, maar waar zie je het gevaar?
Te veel kracht op de as of lagers door de langere arm? Of de spacer die bezwijkt onder het torsiemoment (misschien doordat 5 versus 6 gaten wel erg veel is)?
Ik ken in ieder geval wel iemand die dat zo'n spacer vermoedelijk kan maken (machine CNC aluminium).
- Lex_Michsubishi
- Berichten: 51
- Lid geworden op: zo mei 10, 2020 10:40 am
- Woonplaats/regio: Limburg, NL
- Homepage: https://youtu.be/iDGIeqPWlA8
- Bus(sen)/project(en): 1987 L300 4WD 2.0 Benzine (KWB)
Re: wielen (velgen, sets, ...)
Er hebben nogal wat engineers gesleuteld aan zo'n ding, die zullen niet voor niks gekozen hebben voor die set up (omtrek van de wielen etc. En dan heb je nog geen limited slip diff. Jij zoekt geen wielen, jij zoekt een 4WD versie ben ik bang...
1987 Mistubishi L300 4WD 2.0 KWB Benzine (werkpaard), 1996 Daihatsu Hijet 1000 Van (werkpony), 1975 Datsun 120Y (sierpaard)
- 1989frankia2.5D
- Berichten: 42
- Lid geworden op: ma mei 04, 2020 8:00 pm
- Woonplaats/regio: regio Nijmegen
- Bus(sen)/project(en): L300 Frankia 2.5D (1989, model tot 1988)
Re: wielen (velgen, sets, ...)
Niet echt een argument voor een eigenwijsgeer De ontwerpers hebben het "gemiddelde gebruik" van de L300 RWD voor ogen gehad. Maar ik zou in bepaalde omstandigheden bijv. wel meer tractie in de blubber willen hebben. En dus een extra setje wielen/banden voor die omstandigheden.Lex_Michsubishi schreef: ↑wo mei 20, 2020 11:50 pmEr hebben nogal wat engineers gesleuteld aan zo'n ding , die zullen niet voor niks gekozen hebben voor die set up
Ik zoek helemaal niks..jij zoekt een 4WD versie ben ik bang...
- JensVG
- Berichten: 55
- Lid geworden op: zo mei 10, 2020 9:31 am
- Woonplaats/regio: Kalmthout BE
- Bus(sen)/project(en): - L300 4WD 2.5TD KWB '96
- L300 2WD 2.4D KWB '86
- Delica 4WD 2.5TD KWB sloopbus
1 others liked this
Re: wielen (velgen, sets, ...)
persoonlijk zie ik geen enkele reden waarom steekadaptors gevaarlijk kunnen zijn op onze bussen.
realiteit is dat we hier spreken over relatief 'luie' busjes, geen rally/race paarden.
steekadaptors zelf laten maken van 5 gaats naar 6 gaats is geen probleem en hoeven daarom ook niet superdik (15 of 20mm) te zijn. Een mooie rand aan draaien voor de naafdiameter.
de steekmaat van de 2WD is 5x114,3 naafdiameter 67,1mm
de steekmaat van de 4WD is 6x139,7 naafdiameter 107.4mm
realiteit is dat we hier spreken over relatief 'luie' busjes, geen rally/race paarden.
steekadaptors zelf laten maken van 5 gaats naar 6 gaats is geen probleem en hoeven daarom ook niet superdik (15 of 20mm) te zijn. Een mooie rand aan draaien voor de naafdiameter.
de steekmaat van de 2WD is 5x114,3 naafdiameter 67,1mm
de steekmaat van de 4WD is 6x139,7 naafdiameter 107.4mm
Offroad taxi
Oldtimertje
Sloper
Oldtimertje
Sloper
- JensVG
- Berichten: 55
- Lid geworden op: zo mei 10, 2020 9:31 am
- Woonplaats/regio: Kalmthout BE
- Bus(sen)/project(en): - L300 4WD 2.5TD KWB '96
- L300 2WD 2.4D KWB '86
- Delica 4WD 2.5TD KWB sloopbus
1 others liked this
Re: wielen (velgen, sets, ...)
Offroad taxi
Oldtimertje
Sloper
Oldtimertje
Sloper
- 1989frankia2.5D
- Berichten: 42
- Lid geworden op: ma mei 04, 2020 8:00 pm
- Woonplaats/regio: regio Nijmegen
- Bus(sen)/project(en): L300 Frankia 2.5D (1989, model tot 1988)
Re: wielen (velgen, sets, ...)
Dat was ook mijn overweging. Die 510 hectowatt (zo gezegd lijkt het nog veel ) brute kracht lijkt me geen materiaalsloper, zelfs als ik met 15 kilometer per uur over een verkeersdremper zou racen (in plaats van 10km/h, waarbij de koffie-percolator zelfs nog op het fornuis blijft staan)
Nuttige info verder, dank!steekadaptors zelf laten maken van 5 gaats naar 6 gaats is geen probleem en hoeven daarom ook niet superdik (15 of 20mm) te zijn. Een mooie rand aan draaien voor de naafdiameter.
de steekmaat van de 2WD is 5x114,3 naafdiameter 67,1mm
de steekmaat van de 4WD is 6x139,7 naafdiameter 107.4mm
Een langere tocht door europa staat (waarschijnlijk volgend jaar) op de agenda. Een idee was om dan 2 terreinwielen mee te hebben als reservewiel (eentje hangend onder de camper op de huidige plek, plus eentje op de neus).
Als de terrein/weersomstandigheden dat verlangen kan ik dan de achterwielen omwisselen.
Bovendien bezoek ik nogal eens feestjes/festivals in de openlucht, en ook daar kunnen de omstandigheden het nuttig maken om wat meer tractie te hebben. Ik ga me er verder in verdiepen (en misschien neem ik dan een setje van je over.... heb je toevallig ook nog een uitlaatje met demper liggen? )